• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

Kotimaanmatkailu.fi

  • Teemat
    • Suosituimmat kohteet
    • Perheloma
    • Kaupunkiloma
    • Luonto ja aktiviteetit
    • Museot ja kulttuuri
  • Maakunnat
    • Ahvenanmaa
    • Uusimaa
    • Lappi
    • Etelä-Pohjanmaa
    • Etelä-Savo
    • Kanta-Häme
    • Keski-Suomi
    • Kymenlaakso
    • Pirkanmaa
    • Pohjanmaa
    • Pohjois-Karjala
    • Pohjois-Pohjanmaa
    • Pohjois-Savo
    • Päijät-Häme
    • Satakunta
    • Varsinais-Suomi
  • Tapahtumat
  • Arkisto
  • Blogi
  • Meistä
  • Ota yhteyttä
  • Etsi

Miltä näyttää matkailu koronan jälkeen?

Kotimaanmatkailu.fi 15.4.2020 Koronakriisi ja matkailu

ShareTweet

Millainen on matkailun tulevaisuus? Onko edessä enemmän uhkia vai mahdollisuuksia kotimaan matkailulle? Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun järjestämä ”Miltä matkailu näyttää koronan jälkeen” -verkkofoorumi katsoi tulevaisuuteen, ja nosti esiin spekulaatiot lähi- ja luontomatkailun tulevaisuudesta. Tässä katsaus foorumin antiin.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuspäällikkö Juho Pesonen on tutkinut erilaisia skenaarioita, sekä maailmalla tehtyjä tutkimuksia ja arvioita koronan vaikutuksista matkailuun. Selkeää on, että matkailun kulutustottumukset muuttuvat koronan myötä. ”Asiakkaat kiinnittävät enemmän huomiota turvallisuuteen, puhtauteen ja hygieniaan”, totesi Pesonen.

Matkailun toimialalla pahimmin kärsivät pitkät risteilyt, majoitussektori ja kaukomatkailu. Ruuhkaisia matkakohteita tullaan välttelemään ja matkustamisen merkityksellisyys kasvaa. Lähimatkailu sen sijaan kasvaa luonto- ja virtuaalimatkailun ohella.

Pesonen valoi omassa puheenvuorossaan myös uskoa tulevaan. – Kiinnostus matkailua ja matkakohteita kohtaan säilyy ja sitä myös aktiivisesti ylläpidetään.

Visit Finlandin kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari esitteli puheenvuorossaan suomalaisten matkailuyritysten tuntoja Visit Finlandin tekemän tutkimuksen pohjalta.

Selvää on, että korona on vaikuttanut tilauskantoihin ja aiheuttanut peruutuksia, jotka ulottuvat aina vuoden loppuun saakka. Yrittäjät uskovatkin koronatilanteen vähentävän asiakasmääriä merkittävästi koko vuoden ajalta. Myönteistä lienee, että toistaiseksi vaikutukset henkilöstömäärään koetaan vähäisiksi mitä lähemmäs vuoden loppua mennään.

Korona on tuonut mukanaan lisääntyneet hygienia- ja terveydenseurantatoimenpiteet yrityksiin. Lisäksi lomautuksilla ja yritysten tekemillä omilla selvityksillä pyritään vastaamaan koronan luomiin haasteisiin liiketoiminnalle. Myönteistä on, että markkinointi kotimaassa koetaan myös yhdeksi varautumistoimenpiteeksi.

Uusille toimintamalleille on nyt käyttöä

Monet palvelu- ja matkailualan yritykset ovat jo reagoineet koronaan aloittamalla uudenlaisen liiketoimintamallin. Harjun Portin yrittäjä Markus Kaskinen Punkaharjulta kertoi verkkokaupastaan ja siitä, kuinka kuljettavat ravintolansa ruoka-annoksia ihmisille.

Kaskisen mielestä tämä oli oivallinen keino hankkia vaikeina aikoina liikevaihtoa yritykselleen ja uskoo, että verkkokauppa ja annosten ostaminen jäävät elämään koronan jälkeenkin. Lisäksi Kaskinen piti myönteisenä asiana, että tämä uusi toimintamalli oli tavoittanut aivan uusia asiakasryhmiäkin. Kaskisen terveiset kanssayrittäjille oli, ettei saa jäädä tuleen makaamaan vaan löytää uusia selviytymistapoja.

Yrittäjä Elina Raaska Yogelinasta Kotkasta kertoi, kuinka on siirtänyt joogatuntinsa verkkoon. Myös Raaskan kokemukset olivat myönteisiä ja hän kertoi pitävänsä digitaalisia joogatunteja jopa New Yorkissa saakka. Vaikka joogassa ohjaajan läsnäolo on tärkeää, kokee Raaska tämän tuoneen hänelle uuden toimintamallin, jota aikoo jatkaa koronan jälkeenkin.

Retkipaikan Antti Huttunen kertoi, että eräoppaankin työt olivat loppuneet koronan myötä ja pakottaneet hänet miettimään uusia ratkaisuja. Nämä löytyivätkin verkkokaupan tehostamisesta, yhteistyöverkostosta ja erilaisista uusista digitaalisista ratkaisuista. Huttusen vinkki yrityksille olikin, että nyt kannattaa varautua asiakkaiden palaamiseen, ja pistää verkkokauppa ja muut digitaaliset elementit kuntoon.

Muut artikkelit aiheesta:

  1. Vauhtifarmi satsaa nyt kotimaanmatkailijoihin
  2. Hallitus: Kotimaassa voi taas matkailla
ShareTweet

Ensisijainen sivupalkki



Kotimaanmatkailu.fi

Matkailun ja vapaa-ajan verkkomedia. Esittelemme ja tuomme näkyville kotimaisia kohteita, tapahtumia ja elämyksiä ympäri vuoden.
Lue lisää.

Tulevat tapahtumat

kesä 6
6.6. - 31.8.

Turun festarikesä 6.6.-31.8.2025

loka 23
23.10. - 26.10.

Helsingin Kirjamessut 23.–26.10.2025

Näytä kalenteri

Tampereella ratikka vie retkeilyn ystävän nuotiopaikalle

Finlayson

Kevään ensitunnelmia Tampereella

Maaseutumatkailua esitellään Kotimaan matkailumessuilla.

Maaseutumatkailu on nouseva trendi

Bengtskärin majakka

Bengtskär – Suomen upein majakka

Talvipäivän harrastukset

Talvisen lomapäivän aktiviteetteja

Footer

KOTIMAANMATKAILU.FI

Matkailun ja vapaa-ajan verkkomedia.

Tuomme näkyville kotimaisia kohteita, tapahtumia ja elämyksiä ympäri vuoden.

Yhteystiedot

Toimitus, myynti ja palaute:
info@kotimaanmatkailu.fi

Palvelusta ja tietosuojasta

Tietoa palvelusta
Tietosuojaseloste

Teemoja

  • Suosituimmat kohteet
  • Perheloma
  • Kaupunkiloma
  • Luonto ja aktiviteetit
  • Museot ja kulttuuri
  • Evästekäytäntö (EU)

Sosiaalisessa mediassa

  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Kotimaanmatkailu.fi - matkailun verkkomedia.

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}