Kotimaanmatkailu kiinnostaa suomalaisia, ja tänä kesänä halutaan erityisesti tutkia lähiseutuja, kertoo tuore kyselytutkimus. Erityisesti nuoret liputtavat kotimaanmatkailun puolesta, ja keskustelu ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut eniten heidän matkavalintoihinsa.
Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa.
Kolmen viime vuoden aikana kotimaanmatkailua ovat eniten lisänneet 18–44-vuotiaat. Nuoremmista ikäryhmistä etenkin 25–34-vuotiaiden joukossa tärkeimmäksi syyksi nousee kiinnostus paikallisuuteen, ja kolmannes samasta ikäryhmästä on lisännyt matkustusta kotimaassa, koska se on ilmastoystävällisempää.
”Suomi matkakohteena kiinnostaa, ja ihan uudella tavalla erityisesti nuoria. Asenteissa ja odotuksissa on nähtävillä muutosta. Yhä useampi etsii esimerkiksi Euroopan kaupunkikohteen sijaan viikonloppuvaihtoehtoja kotimaasta. Kesälomareissuilta ei odoteta pelkkiä nähtävyyksiä, vaan ennen kaikkea elämyksiä ja rentoa mielentilaa”, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.
Kyselytutkimus paljastaa, että vanhempien ikäluokkien mielikuvissa matkailu kotimaassa on selvästi kalliimpaa kuin nuorempien. Kun kotimaanmatkailua pyydettiin kuvaamaan yhdellä sanalla, mm. adjektiivit kiinnostava ja ekologinen korostuvat nuoremman ikäryhmän vastauksissa.
”Asenne-erot kertovat ilahduttavalla tavalla muutoksesta tavassa, miten kotimaanmatkailu ymmärretään. Haluamme kampanjan kautta murtaa sitä ajatusta, että kotimaanmatkailu olisi lähtökohtaisesti aina kallista ja on tarjota erilaisia, myös pienellä budjetilla toteutettavia vaihtoehtoja eri kohderyhmille”, Hellén toteaa.
Matkailusuosikkeja tänä kesänä ovat luontokohteet, kaupunkikohteet, päiväretket lähiseuduille, retkeily ja patikointi sekä hyvinvointilomat hotellissa tai kylpylässä.
”Harvassa maassa luonto ja kaupungit kulkevat yhtä kauniisti käsi kädessä kuin Suomessa, eikä valintaa kahden teeman välillä tarvitse välttämättä edes tehdä”, sanoo Hellén.
Suoma ry:n kampanja esittelee tänä vuonna yli 100 syytä matkustaa Suomessa.
Lähde: House of Lapland
Kuva: Terhi Tuovinen