Suomessa eletään saunakulttuurin renesanssia ja samaa innostusta viedään nyt Japaniinkin.
Business Finlandin Visit Finland -yksikkö on aloittanut Japanissa markkinointikampanjan, jossa houkutellaan japanilaisia matkustamaan Suomeen kokemaan saunaelämyksiä.
Japanissa on nyt innostusta saunaa ja sen aikaansaamia hyviä vaikutuksia kohtaan. Innokasta saunojaa kuvaamaan on keksitty ihan oma terminsä ”saunner” ja lukuisat sauna-aiheiset tilaisuudet kiinnostavat erityisesti nuoria ja naisia.
Suomessa saunainnostus on laajentunut perinteisistä järvenranta- ja savusaunoista kaupunkien keskustojen design-saunoihin.
-Sauna on ainutlaatuinen suomalainen tuote ja konsepti, jonka kautta voimme houkutella japanilaisia matkailijoita Suomeen ja tehdä Suomea ja suomalaisuutta tutummaksi, sanoo Business Finlandin kansainvälisestä markkinoinnista vastaava johtaja Heli Jimenez.
Visit Finland esittelee japaninkielisellä sivustolla 100 helmeä Suomen noin 3 miljoonasta saunasta.
Kampanja alkoi syyskuussa ja jatkuu ainakin ensi vuoden. Mukana olevien saunojen pitää olla helposti saavutettavissa ja käytettävissä ympäri vuoden. Myöhemmin kampanjassa esitellään myös esimerkiksi erilaisia tilaussaunoja, kuten jää- ja lauttasaunoja.
-Sauna-kampanja vastaa myös strategiseen tavoitteeseemme lisätä ympärivuotista matkailua koko Suomessa. Kuten me suomalaiset tiedämme, Suomen jokaisesta kolkasta saaristosta Järvi-Suomeen ja Lapista Helsinkiin löytyy toinen toistaan viihtyisämpiä saunoja. Kampanjalla tavoittelemme myös lisää stopover-matkailijoita. Lyhyenkin pysähdyksen aikana ehtii Suomessa vierailla vaikka useammassa saunassa, Jimenez kertoo.
Kampanja yhdistelee suomalaista ja japanilaista kulttuuria innostamalla matkailijoita keräämään 10 leimaa valikoiduista saunoista Suomessa ja Japanissa. Leimojen kerääminen on yleinen harrastus etenkin nuorten japanilaisten keskuudessa.
Perinteinen ”Goshuincho” on vihkonen, johon kerätään leimoja esimerkiksi temppelikäynneistä. Kampanjaa varten on tuotettu oma Sauna Goshuincho -vihkonen.
3 miljoonaa saunaa herättää hämmennystä
Sauna-kampanja lanseerattiin yhdessä Aasian suurimmista matkailualan tapahtumista Japan Tourist Expossa Tokiossa syyskuussa.
-Japanilaisten reaktiot olivat aidon hämmästyneitä, kun esittelin yleisölle suomalaista saunakulttuuria ja kerroin, että täällä asuu 5,5 miljoonaa ihmistä ja meillä on 3 miljoonaa saunaa, kertoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön Aasian asiakaspäällikkö Teemu Ahola.
Lähde:
Business Finland